ماهی‌بالی

ماهی‌بالی

بزرگترین شهوت بازیگر تئاتر تجربه کردن است پس نقاشی می کشد عکس میگیرد مجسمه می سازد ساز می زند....
ماهی‌بالی

ماهی‌بالی

بزرگترین شهوت بازیگر تئاتر تجربه کردن است پس نقاشی می کشد عکس میگیرد مجسمه می سازد ساز می زند....

هنر هفتم و هشت نوع هوش

به طور معمول همه ما واژه هوش را برای توانایی حل مسائل ریاضی، چیستان ها و کسب نمرات خوب به کار می بریم در حالی که هوش ابعاد وسیع تری دارد. هواردگارنر سال ها قبل معتقد بود ما انسان ها ۸ نوع هوش داریم: زبانی، ریاضی، فضایی، موسیقیایی، جسمی حرکتی، میان فردی، درون فردی، طبیعت گرا. ابعاد هنر سینما چنان وسیع است که به نحوی منجر به ایجاد جرقه و تقویت هر کدام از این هوش ها می شود. واقعیت این است که بیشتر ما انسان ها نخبه هستیم اما در زمینه خاصی که معمولا نمی توانیم کشف کنیم، اگر جرقه آن زمینه خوب زده شود و رشد کند دیگر فقط به دکتر و مهندس ها عنوان آدم موفق اطلاق نمی شود.

 

تماشای فیلم زمینه های زیادی پیش روی ما ایجاد می کند و به نوعی با ابعاد مختلف هوش ما که به آن توجه نداریم ارتباط برقرار می کند. ابعادی که عبارتند از:

 

هوش زبانی- این هوش مبتنی بر واژه هاست، هوش زبانی به ما کمک می کند، خوب بحث کنیم، خوب متقاعد کنیم، دیگران را سرگرم کنیم، به راحتی عواطفمان را با واژه ها بیان کنیم و... دیالوگ فیلم ها روی هوش زبانی تأثیرگذارند.

 

هوش ریاضی- استدلال، استنتاج، اندیشیدن و برقراری رابطه علت و معلولی و ... کار این هوش است. طرح کلی فیلم، رابطه شخصیت ها، حوادث و چینش پازل پیچیده فیلم ها و سریال های معمایی و... موجب تقویت این هوش می شود.

 

هوش فضایی- وجود این هوش به شما کمک می کند که تفکر خود را به صورت تصویر مجسم کنید، چیزهایی که قبلا دیده اید را دوباره خلق کنید، نقاش ها، معمارها، عکاس ها و... هوش فضایی قوی تری دارند. تصویر، رنگ و زیبایی شناسی هر فیلم زمینه رشد این هوش را برقرار می کند.

 

هوش موسیقیایی- بعضی ها قابلیت درک و ارزیابی و تقلید از ملودی ها را دارند، اگر می توانید خوب آواز بخوانید و به محض شنیدن صدایی با همان ضرباهنگ آن را تکرار می کنید هوش موسیقیایی شما قوی است. موسیقی متن، ابتدا و انتها و دیالوگ های فیلم و حتی صداهای پس زمینه با این هوش در ارتباط است.

 

هوش جسمی، حرکتی- به استعداد کنترل حرکات بدن و در دست گرفتن ماهرانه اشیا گفته می شود، خیاطی، قالی بافی و مارادونا بودن به واسطه وجود این نوع هوش در افراد است. حرکات بازیگران به خصوص در فیلم های پرهیجان زمینه خوبی برای رشد این بعد از هوش شماست.

 

هوش میان فردی- این هوش توانایی درک سایر مردم و ارتباط با آن هاست. مدیران موفق، رهبران بزرگ سیاسی و... از این هوش بهره زیادی برده اند. اگر دوست دارید مردم با شما مشورت کنند، کارهای گروهی را دوست دارید و... یعنی بر اساس آرمان و هدف زندگی تان و باورهای دینی و قلبی یک چیزی بین گاندی و هیتلر هستید. روابط اجتماعی شخصیت ها، وجود قهرمان و ضدقهرمان در فیلم و سینمای اجتماعی این هوش را تقویت می کند.

 

هوش درون فردی- کسی که هوش درون فردی خوبی دارد به راحتی می تواند احساساتش را درک کند، خودشناسی مطلوبی داشته باشد، درونگرا و مستقل است و در همین حال مدیریت خوبی روی احساساتش دارد. مونولوگ ها و نریشن ها و تصمیم های شخصیت ها این هوش را ارتقا می دهد.

 

هوش طبیعت گرا- هوشی که باعث علاقه ما به طبیعت می شود. کوهنوردها، نقاش ها و... از این هوش بهره بیشتری برده اند. صحنه های زیبا در فیلم ها زمینه مناسبی برای تقویت طبیعت گرایی ما وجلب توجه ما به محیط است.

 

در پایان لازم به ذکر است که همه ما هر ۸ نوع هوش را داریم که یکی دوتایش قوی تر است. اما همه هوش ها را می توانیم کشف کنیم و رشد بدهیم. فیلم ها هوش ما را تیزکرده و تحریک می کنند و پرورش می دهند.موفق باشید


پی نوشت : به مناسبت روز ملی سینما از وبلاگ بانگ رحیل